torsdag den 18. januar 2018

Langtidshævede boller med havre, glutenfrie



Denne opskrift har jeg brugt meget de senere år. Jeg kunne næsten ikke få armene ned da det lykkede for mig at udvikle denne opskrift. I alle de år med cøliaki, har det altid været et problem når man skulle på tur, eller i madpakken, at brød og boller var frygteligt tørt og smuldrende, og det krævede adskillige kopper kaffe eller væske for at få dem skyllet ned, hvis ikke man skulle blive kvalt i krummerne. Glutenfrit brød skal næsten altid helst varmes eller på brødristeren for at være bare nogenlunde spiseligt.
Men sådan er det ikke med disse boller....... de er helt perfekte når man bare tager dem op af fryseren, lader dem tø op på køkkenbordet, og så er de klar til madpakken næste morgen. De behøver ikke en gang at komme på frost, de kan fint holde sig lækre i flere dag i en pose på køkkenbordet. Så det er den perfekte opskrift til campinglivet, i kolonihaven eller til MC livet, som jeg nu har kastet mig ud i.
Jeg blander en stor portion af melblandingen, så jeg har til mange gange, og resten af ingredienserne er jo ting man som regel har lige ved hånden. Det kræver heller ingen røremaskine, jeg rører det bare lige sammen med en grydeske og stiller det køligt til næste dag, hvor jeg sætter det på pladen med en ske.



(Ca. 12 store boller)

10 dl vand
25 g gær
2 spsk olie
2 tsk salt
1 spsk sukker
520 g *havremelsblanding
200 g havregryn
30 g ærteprotein (kan udelades)

eventuelt sesam, solsikke eller birkes til drys

*Havremelsblanding

135 g fuldkornsrismel
175 g havremel
105 g tapioca mel
105 g sød rismel (glutinous rice)
2 tsk xanthan gummi
2 tsk fiber husk

Hæld alle ingrediensene til melblandingen i en plastpose, og ryst det, så det bliver godt blandet.

Udrør gæren i vandet, tilsæt olie og resten af ingredienserne. Rør det sammen med en grydeske til melet er rørt ud. Læg et stykke køkkenfilm ned i skålen og tryk den tæt ved kanten langs dejen, så dejen ikke tørrer ud i løbet af natten, og dæk skålen med et viskestykke. Sættes til hævning et køligt sted natten over.
Tænd ovnen på 200 grader. Lad bagepladen varme op sammen med ovnen.
Form boller med en fugtig ske og fordel dem på et stykke bagepapir. Drys evt med sesam e.l. Træk bagepapiret over på den varme plade og bag bollerne i ca 40 min.
Lad bollerne køle helt af på en rist inden de skæres over, ellers er de klistrede inden i.


1 kommentar:

  1. Læs omhyggeligt
    Det er vigtigt at uddanne sig selv om almindelige sygdomme, raske kvinder og mænd. det er en forretning
    Mellem knoglemarv (nyreorganer) i nyrer, testikler og 100 % stærk kontaktdosis. E-mail clevelandclinicmanagement@gmail.com
    Vi har nok
    Det er vigtigt med en god oplevelse.
    Vil du have muligheder, muligheder, muligheder for økonomisk gevinst?
    Jeg købte dit hoved
    for 880.000 euro
    Pris: 570.000 euro
    Æggestokke: 300.000 til
    hr. Larsen: 450.000 SEK
    VIB / Sida Ultra Vibros 11 hvad vi må hvad vi må VIB / SIDA Ultra Vibros 11
    Send os en e-mail
    e-mail;
    Email adresse; clevelandclinicmanagement@gmail.com
    hvad:
    Mig med respekt

    SvarSlet