onsdag den 16. oktober 2013

Sandkage med crumbletop og hindbærmousse


Jeg sad i går og læste i ugens Superbrugs reklame, hvor jeg faldt over denne opskrift, og så skal jeg da lige love for at jeg blev kagesyg, så der var bare ingen vej uden om, den måtte bare prøves – OG HOLD NU OP EN LÆKKER KAGE der kom ud af det, den er virkelig værd at prøve, så fat håndmixeren folkens og skynd jer i gang, det kan kun gå for langsomt ;)

Til 8 pers.

Sandkage
3 æg
3 dl rørsukker
2 tsk vaniljesukker
3 dl glutenfri mel, jeg brugte Semper fin mix men andre typer kan også bruges
2 tsk bagepulver
75 g smør
1 dl vand

Crumbletop
150 g blandede frø/nødder, grofthakkede
100 g glutenfri havregryn
150 g glutenfri mel
150 g rørsukker
175 g blødt smør

Topping
300 g frosne hindbær eller frosne blandede bær

Mousse
300 g frosne hindbær
½ ltr fløde
  • Tænd ovnen på 175° og smør en springform.
  • Pisk æg, sukker og vaniljesukker til det er lyst og luftigt, for det bedste resultat piskes minimum 5 min.
  • Drys mel og bagepulver i under omrøring.
  • Kom smør og vand i en gryde og lad det koge op.
  • Hæld den kogende masse i dejen og pisk det hurtigt sammen.
  • Hæld massen i springformen og stil den hurtigt i ovnen. Den varme væske aktiverer bagepulveret, så det er vigtigt at kagen kommer hurtigt i ovnen.
  • Bages i to omgange – første omgang i 30 min. i bunden af ovnen.
  • Tø de frosne bær op og si saften fra.
  • Bland alle ingredienserne til crumbletoppen.
  • Efter 30 min. tages kagen ud og bærrene fordeles på toppen og derefter crumbleblandingen øverst.
  • Bag kagen yderligere 15-20 min. til crumblen er gylden og sprød.
  • Lad kagen køle helt af.
  • Pisk fløden og vend de optøede hindbær i flødeskummet.
  • Ifølge opskriften skulle kagen nu skæres igennem og moussen fordeles i mellem de to lag, men det kunne jeg ikke få til at lykkes, det øverste lag var ved at brække helt i stykker, så jeg valgte at servere kagen med moussen til.




3 kommentarer:

  1. Hå hååååå der redede du lige min weekend :D takker!

    SvarSlet
  2. Hej Doris

    Vil lige høre om du har en mail adresse man kan kontakte dig på.

    Hilsen Gitte

    SvarSlet
  3. Hej Gitte
    Ja det er doris.krogh1@gmail.com
    Mvh
    Doris

    SvarSlet