torsdag den 18. oktober 2012

Citronmåne, glutenfri



Denne opskrift fik jeg anbefalet af min veninde, og jeg må sige den er intet mindre end fantastisk. Kagen er dejligt svampet og sprængfyldt med frisk citron smag og glasuren sætter absolut prikken over i'et med sin cremede, friske og let syrlige smag – jeg kan kun sige: PRØV DEN. Opskriften er fra en af mine yndlingssider newyorkerbyheart.com. Den stammer oprindeligt fra Lagkagehuset, som har været i Go' Morgen Danmark og lave citronmåne.



Dej:

150 g blødt smør

50 g revet marcipan

150 g sukker

4 æg

125 g glutenfri fint mel til kager, Semper, Schär, Finax eller hvad du nu foretrækker

1 tsk bagepulver

revet skal af 1½ økologisk citron


Flødeostecreme:

100 g flødeost naturel (light dur ikke, så bliver glasuren tynd) 

ca 125 g flormelis

skal af 1 citron

saft af ½ citron

  • Rør 50 g af det bløde smør, sukker og marcipan sammen, til det er jævnt.
  • Tilsæt resten af smøret og rør igen til det er en ensartet masse og det meste af sukkeret er rørt ud. Tilsæt æggene et ad gangen og rør det sammen mellem hvert.
  • Bland mel, bagepulver og citronskal og vend det i dejen.
  • Hæld dejen i en springform og bag ved 190 grader, over-/undervarme i 25 – 30 minutter.
  • Lad kagen køle af i formen i ca 15 min, fjern derefter yderringen og lad kagen køle helt af inden cremen smøres på.

Flødeostecreme:
  • Pisk flødeost og flormelis med en el-pisker til det er jævnt.
  • Tilsæt citronsaft og -skal.
  • Rør det rundt og hæld over citronmånen.
  • Lad det trække lidt inden servering.

Servering: Riv evt. lidt citronskal hen over kagen til pynt. Del kagen i 2 halvmåner og server på hver sit fad.

 

1 kommentar:

  1. Hejsa.
    Hvordan opbevarer du kagen?
    Skal den på køl eller stå i stuetempatur? :)
    Mvh Maja Greisen.

    SvarSlet