torsdag den 12. juli 2012

Genbrugsbrød, glutenfrit


Jeg har i lang tid forsøgt at lave en opskrift på et glutenfrit "rugbrød" bagt med surdej, det har krævet mange mislykkede forsøg, og det er stadig ikke lykkedes mig at få det til at fungere, så nu har jeg lidt opgivet det for en tid. Men da jeg af princip er imod at smide mad ud, har jeg gemt alle mine mislykkede brød i fryseren, med håb om at kunne bruge dem til et eller andet. Jeg lægger også altid mine tørre endestykker i fryseren, da de jo også, som jeg har skrevet om tidligere på bloggen, kan bruges til øllebrød, ymerdrys og rugbrødscroutoner mm.


I sidste uge skulle jeg så have min fryser rimet af, og fandt så ud af at alt det brød faktisk efterhånden fylder en hel del i min fryser, så nu må der gøres noget – fantasien blev lagt i blød, og det kom der dette lækre brød ud af.

Brødet er bagt med en fordej (biga), hvilket gør, at brødet bliver bedst anden gang man bager det. Når man bager med en biga, skal man bage jævnligt, da det fungerer på den måde, at man hver gang man bager tager en klump dej fra til næste gang man skal bage. Bigaen kan holde sig 4-5 dage i køleskabet, ellers bliver det til den surdej, hvilket er noget andet. Bigaen giver en bedre smag til brødet men ikke så syrlig som en surdej, og brødet får en rigtig god konsistens. Absolut en metode der er værd at prøve, hvis man bager jævnligt, og en metode som ikke er så svær at bruge som surdej.

Jeg har en del forskellige slags mel i denne opskrift, da jeg havde en del små rester stående som nærmede sig udløbsdato, men man kan sagtens bruge andre slags en dem jeg har brugt.

(til 1 brød)

500 g blendet glutenfri rugbrød (jeg gav det en tur i foodprocessoren)

200 g biga

25 g gær

1 lille spsk fiber Husk

6 dl vand

2½ tsk groft salt

100 g revet gulerod

100 g mørkt teffmel

50 g kikærtemel

100 g brun hirsemel

25 g risklid

100 g brun Dowes mel

100 g orange Finax

Hæld vand, gær og fiber Husk i en røreskål, og rør det godt sammen.

Tilsæt salt og bigaen og rør det hele sammen.

Riv gulerødderne fint og tilsæt dem sammen med det blendede rugbrød og rør rundt.

Bland risklid og de forskellige meltyper i en skål (lav eventuelt din egen mix af forskellige meltyper, men brug samme mængde) .

Hæld tilsidst melblandingen i røreskålen og rør grundigt. Dejen skal være lidt fast i konsistensen.

Tag nu 200 g af dejen fra til din næste biga. Bigaen opbevares i en tæt beholder i køleskabet.

Smør en brødform, 1½ liter, og klip et stykke bagepapir til så det passer i bunden af formen, så undgår du at brødet hænger fast i bunden.

Hæld resten af dejen i formen. Med en fugtig dejskraber presses dejen godt ned i formen, så den kommer ud i alle hjørner, og eventuelle luftlommer presses ud.

Dæk dejen med husholdningsfilm og lad den hæve 1-2 timer til den når kanten på formen.

Bag brødet i en forvarmet ovn ved 180 grader/varmluft i 1 time, herefter tog jeg brødet ud af formen og gav det yderligere 10 min.( jeg elsker sprød skorpe på friskbagt rugbrød)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar