onsdag den 25. april 2012

Forhandlere af glutenfrie produkter

Glutenfrie produkter findes i et stort udvalg af butikker, såvel som på nettet.
Jeg vil herunder nævne de forhandlere som jeg har erfaring med.

Netbutikker:

Her kan man købe stort set alt til det glutenfrie liv.

Her finder man ligeledes stort set alt hvad man har brug for, og Gurli er rigtig god til at vejlede og give gode bagetips. En ting jeg vil fremhæve, er et lille bagehæfte man kan købe til billige penge, med en masse opskrifter med Provenas havremelblandinger.
De har et stort udvalg af færdigbagte produkter, bl.a. rugbrød.

Madtildig/Carefood har et stort og spændende udvalg. Ud over hjemmesiden, har de også en rigtig spændende butik.

Har et stort og spændende udvalg


http://helsebasen.dk
Har en meget stort udvalg med mange økologiske glutenfrie produkter.

http://www.helsehelse.dk/
Har ligeledes et stort udvalg af glutenfrie varer.

http://www.poensgen-brot.de
Poensgen er en tysk side, som ud over mel, også har et stort udvalg i færdigbagte produkter. De har en rigtig god rugbrødsblanding.
Til jul kan man købe berlinere, kløben og andet godt.

Dette er ligeledes en tysk side, men med et kæmpe udvalg, af mel friskbagt brød, slik, tilbehør osv. Der er gratis fragt hvis man køber for over 100€.

www.teff-shop.de 
Her kan man købe teffmel i lidt større mængder, og de har derudover også hirsemel,  guinoamel, majsmel og  boghvedekerner mm.

https://www.amazon.co.uk/
Her kan man stort set finde alt, mel, bagetilbehør, bøger mm. Og portoen er ikke højere end hvis man bestiller herhjemme.

http://www.healthysupplies.co.uk
En engelsk hjemmeside med et kæmpe udvalg i bl.a. økologiske glutenfrie produkter.

http://www.iherb.com/Gluten-Free-Foods
En læser har sendt følgende til mig: 
Jeg vil foreslå at tilføje http://www.iherb.com/Gluten-Free-Foods/?rcode=ZJZ438 - en side med 1100 glutenfri produkter! Selv om siden er amerikansk, kommer varerne i løbet af en uge, og erfaringsmæssigt kommer der ikke moms på pakkerne - jeg har købt derfra flere gange uden problemer. Priserne er helt i bund, og fragten er kun 4$. Det er vigtigt at man vælger den billige fragtmetode, da det normalt sikrer at der ikke pålægges moms. Der må så kun være 1,8 kilo i en pakke, så hvis man køber mel mm. kan det være nødvendigt at bestille i flere pakker. Men med en fragtpris på 4$ (23 kr) pr. pakke, er det ikke noget problem, de lave priser taget i betragtning.
NB: Jeg har en rabatkode, som jeg har indsat sidst i linket. Det er vigtigt at den er med, da man så får yderligere 5-10$ rabat på første ordre.


Butikker med større eller mindre udvalg i glutenfrit:

Løvbjerg
Har et meget bredt udvalg i mange forskellige mærker. Det er nemt at finde frem til det glutnfrie, alt er mærket med lilla. De har desuden også små glutenfrie opskriftshæfter, som er gratis.

Kvickly
De flese butikker har et stort udvalg af Schärs produkter, Kvickly i Nordborg på Als også et stort udvalg af MixWell produkter og meget andet.


Bilka
Stort udvalg i Schär produkter og Finax.

Brugsen
Jyttemel og en enkelt slags pasta.


Rema 1000
Fører deres eget mærke, med en chokoladekagemix, pizzamix, brødmix, rasp og to slags pasta. Har nogle gange partivarer fra Finax.

Butikker i tyskland:

Real:
Forhandler bl.a. alt i Semper produkter, og har en del på frost.

Citti i Flensborg

Poetzch

Reformhaus på gågaden i Flensborg


Zentralmarkt ved Tønder
Her kan du se noget af deres udvalg: http://www.zentralmarkt.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=25&Itemid=39

Butikker i Sverige:
Her finder man et KÆMPE udvalg i stort set alle supermarkeder, stort som lille.

Butikker i USA:
Skulle du engang komme til USA, finder du alt hvad du kunne ønske af glutenfrit i Wholefoods supermarkederne. Bl.a. også et rimeligt udvalg i færdigretter.

Hvis du har nogle forhandlere du vil tilføje så skriv endelig i kommentarfeltet, så vil jeg tilføje dem.


21 kommentarer:

  1. hej.

    zentral markt i tyskland har også et okay udvalg
    rema1000 har lidt men ikke så meget.

    SvarSlet
  2. Hej

    Der står ikke noget på Carefoods hjemmeside om at de har en butik - jeg kan i hvert fald ikke lige finde det, men jeg kan se at de har adresse i Ribe. Ved du om butikken er på samme adresse? For det kunne være spændende at besøge den når jeg alligevel er i Dk engang, da jeg er tæt på Ribe når jeg er i Dk.

    Et andet spørgsmål, da jeg ikke er så meget inde i tyske butikker, real og zentrum marked som du og en anden nævner her er det nogle generelle butikker i Tyskland eller nogle enkelt stående som kun ligge i Flensborg området? Da jeg er fra den anden side af sønderjylland;)

    Jeg skal til Dk i slutningen af maj og er i Dk indtil august så jeg skal bare rundt og finde lækre produkter som jeg kan købe og sende her hjem til Grønland, så jeg har noget noget når jeg kommer tilbage igen. Det bliver så skønt rent faktisk at kunne gå ud og købe det jeg skal bruge og ikke bestille på nettet og så vente en hel måned på det;)

    Så tak for alle de gode forslag til butikker og netsider - dem skal jeg helt sikkert ha set nærmere på - om så jeg skal slå hver ord op på de tyske sider, det ku jo være at der var noget at spare;)

    Hilsen
    Christine

    SvarSlet
  3. Hej Christine.
    Som du vil se øverst har jeg redigeret lidt omkring Carefood, deres side med glutenfrie produkter hedder faktisk "madtildig" men der står heller ikke noget om deres butik. Den ligger på samme adresse, men prøv evt. at ringe til dem, måske man skal aftale et tidspunkt man kommer, jeg har kun været der i forbindelse med et arrangement i cøliakiforeningen. Jeg kender kun den Real som ligger i det der hedder Fördepark ved Flensborg, man må også regigere dem, de forhandler ikke Semper mere, så deres udvalg er blevet noget mindre, men de har en del frost. Citti som ligger lige i nærheden har derimod rigtig meget forskelligt, så dem vil jeg hellere anbefale dig at besøge. Zentralmarkt ligger ved Tønder så det er tættere på dig, kan se på deres hjemmeside at de har et stort udvalg også, se under dette link: http://www.zentralmarkt.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=25&Itemid=39. Jeg har også lige selv bestilt fra den engelske side "healthysupplies" måske du kunne bestille fra dem til Grønland, de leverede meget hurtigt.
    Mvh Doris

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen, Bilka i Esbjerg har også fået et stort udvalg:)

      Slet
  4. Super - tak for alle de rigtig gode råd!

    Glæder mig virkelig til at skulle rundt og shoppe lækre ting og sager!

    SvarSlet
  5. Birgitte Brøste Kramer9. august 2012 kl. 18.50

    Hej

    Poetz i Tyskland har også et stort udvalg af glutenfrie produkter - de forhandler primært Schär produkter. Udvalget spænder vidt fra pasta og mel til kiks og småkager. De forhandler også produkter, som jeg indtil nu ikke har kunnet finde i de danske supermarkeder - f.eks. skorper og "Hanuta". Det bedste af det hele er, at priserne er væsentligt lavere end priserne herhjemme i de danske butikker.Man sparer et sted imellem 25-40 % pr. produkt i forhold til køb af samme produkt i et dansk supermarked.
    Mvh Birgitte

    SvarSlet
  6. helsebasen.dk har også rigtig meget i alle former for GF. Fx er det det første sted i DK, jeg har fundet Arrowroot stivelse.

    SvarSlet
  7. Hej Doris

    Jeg faldt lige over din side. Rart at se at du er ved at samle en liste af glutenfri butikker, da det nogen gange kan være en udfordring at finde produkter hvis man f.eks. bor i provinsen.

    Tracy vi har også arrowroot:)
    http://www.helsehelse.dk/produkter/1203-urter/9070-arrowroot-oekologisk-100-gr-pulver-fra-naturdrogeriet/

    Mange sunde hilsner
    Carsten Holm

    SvarSlet
  8. Kurt Jacobsen (qrtjacob@gmail.com)18. april 2013 kl. 16.22

    Hej Doris
    Tak for en god liste. Jeg vil foreslå at tilføje http://www.iherb.com/Gluten-Free-Foods/?rcode=ZJZ438 - en side med 1100 glutenfri produkter! Selv om siden er amerikansk, kommer varerne i løbet af en uge, og erfaringsmæssigt kommer der ikke moms på pakkerne - jeg har købt derfra flere gange uden problemer. Priserne er helt i bund, og fragten er kun 4$. Det er vigtigt at man vælger den billige fragtmetode, da det normalt sikrer at der ikke pålægges moms. Der må så kun være 1,8 kilo i en pakke, så hvis man køber mel mm. kan det være nødvendigt at bestille i flere pakker. Men med en fragtpris på 4$ (23 kr) pr. pakke, er det ikke noget problem, de lave priser taget i betragtning.
    NB: Jeg har en rabatkode, som jeg har indsat sidst i linket. Det er vigtigt at den er med, da man så får yderligere 5-10$ rabat på første ordre.

    SvarSlet
  9. Hej Doris
    Tusind tak for en skøn blog, den er guld værd!! Min kæreste fik konstateret glutenalergi i onsdags, så vi er i den svære opstarts fase. Vi venter fabriksk på at komme til diætisten og på svar fra kommunen om vi kan få tilskud til merudgift.
    Din blog gør det mere overskueligt, og giver lyst til at kaste sig ud i selv at bage glutenfri. Det første jeg skal prøve er knækbrødene. Igår lavede jeg glutenfri lasagne med stor succes. Jeg har været i Bilka og købe en helt masse forskellige produkter.
    Det næste halve år skal han også være laktosefri, så det er en udfordring mere.
    Jeg holder humøret oppe, men han har meget svært ved at acceptere det, hvilket jeg godt kan forstå!

    Hvordan gør I hjemme ved jer? Lever hele familien glutenfrie eller er det kun dig som har allergien? Jeg har også set at der er en forening, vil du anbefale at vi melder os ind i den?
    Og når der står modificeret stivelse på et produkt, betyder det så at der er gluten i?
    Jeg håber du vil svare på mine spørgsmål.

    Endnu en gang tak for en fantastisk blog, den kommer uden tvivl til at lette vores hverdag og gøre det sjovere at have glutenalergi.
    Mange hilsner Charlotte

    SvarSlet
  10. Hej Charlotte
    Tusind tak for din søde kommentar, det glæder mig rigtig meget at høre :) Og ja det er en meget svær fase din mand nu skal igennem, men fortvivl ikke der er håb forude. Det kan være meget svært at acceptere og sluge at der nu er nogle ting som man ikke mere kan spise, og i starten kan man kun fokusere på alle begrænsningerne og på hvor bøvlet det hele er. Men når først man kommer over det punkt og finder ud af at få skabt nogle rutiner omkring det hele så kan man leve nøjagtig lige så godt uden gluten, måske endda sundere for man bliver jo helt klart meget mere bevidst omkring hvad man putter i munden. Men for at få det til at fungere kræver det jo hele tiden lidt planlægning, så man hele tiden er lidt foran, mht at have brød i fryseren og ting på lager så man ikke pludselig står og er sulten og der ikke er noget glutenfrit i huset, for så kan panikken godt brede sig lidt ;)
    I min familie er det kun mig der har cøliaki så brød og pasta er det kun mig der spiser glutenfrit ellers bliver det alt for dyrt. Men når jeg bager kage og småkager så spiser vi alle det glutenfrie, det er jo ikke i så store mængder som brødet er, så der bliver det for besværligt at lave to slags synes jeg. Når vi har gæster er kage mm også altid glutenfrit men sjældent brødet.
    Jeg synes det er en god ide at melde sig ind i Cøliaki foreningen, da de holder bageskole rundt i hele landet, og det er rart at være med i aktivgruppen for ens lokalområde, så man kan mødes med andre i samme situation og snakke om hvordan de også for din mand, det kan godt hjælpe til at komme over frustrationen at se andre leve godt med cøliaki. Ligeledes vil jeg anbefale dig at følge med på facebook på siden "cøliaki i danmark" der er også rigtig meget hjælp at hente.
    Hvis der står "modificeret stivelse" på et produkt, SKAL der stå hvis det indeholder gluten hvis ikke det står må man stole på at det er glutenfrit stivelse.
    De bedste hilsner
    Doris

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for dit svar. Det er så dejligt at høre lidt fra en som ved hvad det handler om og selv lever i de. Vi er snart i gennem den første uge og det er gået over alt forventning. På mandag har vi tid ved diætisten, og humøret er hører lige nu.
      Jeg Tor vi kommer lidt at gøre lige som jer, i forhold til brød og pasta til ham, og glutenfri kage osv. Til os alle :o)

      Slet
  11. Kære Doris

    Har du navne på butikker i Berlin, der sælger glutenfrie produkter?

    Sanam

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanam
      Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, jeg har aldrig været i Berlin, men prøv at stille spørgsmålet i Facebook gruppen "cøliaki i Danmark" der er masser af søde medlemmer om altid er villige til at hjælpe ;)
      Mvh Doris

      Slet
  12. PKU-GLU.com og Diætkost.dk har en del

    SvarSlet
  13. fandt denne her, kender I den? Kan den mon anbefales, jeg er ny her:
    http://wellorama.com/shop/bageprodukter-mel-gryn-3210c21.html

    SvarSlet
  14. Superbest på Mågebakken i Odense SV har aferhånden et fint udvalg i glutenfri varer og modsat flere andre supermarkeder er alle glutenfri produkter samlet ét sted i butikken så det er nemt at finde.

    SvarSlet
  15. ved i hvor man kan købe mixwell fullkornsbrød billigst ..

    SvarSlet
  16. Meny i store heddinge har en del glutenfri madvare

    SvarSlet
  17. www.med24.dk har mange glutenfrie varer

    SvarSlet
  18. Hej

    Jeg rammer af og til din side når jeg søger efter glutenfri inspiration.

    Så derfor håber jeg også at det er ok at jeg skriver her med en lille reklame for os selv.

    Vi er nemlig begyndt at sælge glutenfri produkter som frankfurtere og spegepølser med gedekød http://www.loevegaarden.dk/gedekoed/ eller svinekød http://www.loevegaarden.dk/grise/ .

    For ca 1½ år siden, flyttede vi ind på en landejendom uden nogen erfaring med landbrug. Vi har fået grise, geder, kaniner og høns, og vi dyrker en masse mikrogrønt.

    Vi har solgt vores varer som staldørssalg, men nu hvor vi skal til at sælge kødprodukterne starter vi op med en gårdbutik.
    Vi holder til i Nordjylland mellem Hobro og Aalborg, på Torstedvej 82, 9541 Suldrup

    SvarSlet