mandag den 6. februar 2012

Fastelavnsboller med pistacie eller marcipan/marmelade, glutenfri


Ja så gik jeg lige amok med bagningen igen, så her kommer lige en opskrift mere på fastelavnsboller. De smager også bedst hvis de serveres nybagte og lune, men de kan sagtens fryses og lunes lidt før serveringen.

(12 stk.)

Grunddej:
300 g glutenfri mel (Poensgen classic) el. (Finax + 1 spsk fiber Husk)
75 g smør el. margarine
1 ½ dl mælk
1 æg
30 g gær
50 g sukker

Pynt & Fyld:
125 g marcipan, revet

120 g dessertmasse med pistacie
Flormelis

Mel og margarine smuldres sammen. Gæren røres ud i mælken og tilsættes sammen med de øvrige ingredienser. Rør dejen på maskine i 10 – 15 min. og sæt den til hævning i 30 min.
Bollerne formes, vendes i revet marcipan og sættes på en bageplade med bagepapir (pensles ikke med æg).
Lad bollerne hæve i ca. 30 min. eller til dobbelt størelse.
Dernæst laves fordybningerne i bollerne og pistaciemassen fordeles i hullerne.
Lad bollerne hæve i yderligere 30 min. Bollerne bages ved 225° C til de er gyldenbrune.
Pynt de afkølede boller med hvid glasur.

Forslag til andet fyld:
Samme fremgangsmåde som ovenfor, du skal blot ikke rulle bollerne i revet marcipan.
Marcipanfyld
100 gr. marcipan
50 gr. Sukker
50 gr. Smør
Rør ingredienserne godt sammen. Herefter lægges en skefuld marcipanfyld og en skefuld af din favoritmarmelade i hver fordybning. Bollerne bages som ovenfor. Marmeladen vil boble lidt op under bagningen og løbe lidt ud, men det gør kun bollerne mere festlige synes jeg.

Kilde: Odense Marcipan

3 kommentarer:

  1. Hvilken finax bruger du til dem?

    SvarSlet
  2. Hej Rosen
    Rød eller blå Finax :)
    Mvh Doris

    SvarSlet
  3. Dejen er utroligt klistret. Skal den være det eller har jeg gjort noget forkert?

    SvarSlet