søndag den 1. januar 2012

Sønderjysk brødtorte, glutenfri


En rigtig lækker måde at få brugt sine rugbrødsrester på. Jeg har en pose liggende i fryseren, hvor jeg samler alle mine endeskiver o.l. og når der er nok bliver de brugt til forskellige ting så som ovennævnte, så intet går til spilde.


Ingredienser til 2 lagkagebunde
4 æg
100 g sukker
150 g revet glutenfrit rugbrød (hakkes i foodprocessor)
1 tsk kartoffelmel
100 g nøddemel (blendede hasselnødder)

Klip to stykker bagepapir til så de passer i bunden af lagkageformene og smør dem rundt i kanten. Indstil ovnen på 225 grader. Del æggehvider og blommer i hver sin skål. Pisk æggeblommer med sukker til de er hvide. Pisk æggehviderne stive. Vend æggesnaps og resten af ingredienserne forsigtigt i hviderne. Fordel dejen i de to lagkageforme og bag i ca 10 min. Lad bundene afkøle i formene.


Bundene lægges sammen med et lag solbærmarmelade og et tyndt lag flødeskum mellem bundene og et lag flødeskum på den øverste bund, eller bland solbærmarmelade og flødeskum som jeg har gjort på billedet, det giver en lidt mere festlig farve på lagkagen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar