lørdag den 14. januar 2012

Hveder, glutenfrie


Disse hveder minder rigtig meget om de ”almindelige”, de er rigtig gode, og dejen er nem at arbejde med.



2,5 dl vand
2 dl letmælk
1 spsk fiber HUSK
2 æg
45 g sukker
500 g fint glutenfrit mel (f.eks. Finax rød og orange blandet)
100 g majsstivelse (Maizena)
130 g margarine
30 g gær
2 tsk kardemomme
½ tsk salt

Pensling:
Mælk eller vand

Dejen røres på maskine. Vand og mælk lunes til det er håndvarmt og hældes i røreskålen. Gæren smuldres i og fiberhusk tilsættes blandingen, som røres i 5 minutter til fiberhusk gelerer. Melsorterne, blød margarine, sukker, æggene og krydderier tilsættes. Røres i 15 minutter. Hæver tildækket i 30 minutter et lunt sted.

Hænderne smøres ind i olie inden dejen håndteres. Dejen slås sammen med knyttet hånd i røreskålen. Vendes ud på bordet og rulles til en tyk pølse. Deles i 12 lige store stykker. Bollerne trilles i hænderne til høje boller og stilles med lille afstand i en lille bradepande ca. 25x35 beklædt med bagepapir. Hæver lunt, tildækket med let fugtigt klæde indtil bollerne rører vedhinanden.
Pensles med mælk eller vand. Bages ved 250 grader i 12-15 minutter.



Kilde: Alletiders kogebog



2 kommentarer:


  1. CathrineDec 8, 2011 09:16 AM
    Så har jeg prøvet denne opskrift. Jeg tror aldrig jeg har fået noget brød, der minder så meget om almindeligt glutenholdigt brød. Rigtig god opskrift!! Har helt ondt i maven, efter tre hveder ;)
    SvarSlet
  2. DorisDec 8, 2011 01:59 PM
    Ja sådan kan det gå :) Det glæder mig rigtig meget du kan lide dem :)

13 kommentarer:

  1. Hej Doris,

    Har du erfaring med om resultatet bliver det samme, hvis man bruger smør i stedet for margarine?

    Mvh Maria

    SvarSlet
  2. Hej Maria
    Det tror jeg ikke gør nogen forskel i konsistensen, men tror smagen måske bliver bedre, forudsat at man kan lide smagen af smør :)
    Mvh Doris

    SvarSlet
  3. Blev inspireret af denne opskrift, og beklager min utjekkethed men min vægt er løbet tør for batteri og jeg var løbet tør for diverse ingredienser, så derfor fik jeg lavet noget af et blandingsbrød - men det blev rigtig, rigtig godt faktisk, så tænkte jeg ville skrive det her alligevel, måske du eller andre kunne bruge en af ideerne.

    Vand og mælk var samme som din opskrift
    Smør havde jeg kun cirka 60 gram, det smeltede jeg
    2 æg
    1 spsk Fiberhusk

    Sukker manglede jeg, men brugte i stedet moscovado sukker, og synes det giver en lækker, blød smag - ved ikke hvor meget jeg fik hældt i, desværre

    Mel. Der manglede jeg lidt af det hele, så det blev en blanding af:
    boghvedemel, rismel, majsmel, maizena og så en ok stor portion glutenfri selvhævende mel (da jeg heller ikke havde noget gær).
    Jeg tror jeg har brugt omkring 450 gram, alt i alt.

    Hævning en halv times tid.

    Dejen blev fint brunlig pga moscovadosukkeret, den var dejligt fluffy men ikke til at lave til boller i hænderne, så jeg brugte en ske.

    De hævede igen, og så i ovnen som var varmet op til 250 grader, cirka 15 minutter - som din opskrift også skriver.

    Ved ikke om det var til særlig meget hjælp, men måske.

    Mvh Maja

    SvarSlet
  4. Hej nu har jeg kæmpet i fire uger for at lære at bage glutenfrit og idag lykkedes det at bage hveder til min datter til imorgen :-) de er så gode at jeg har lyst til at spise hendes istedet for mine almindelige

    SvarSlet
  5. Min datter er forholdsvis nydiagnosiceret. Og hun elsker hveder. Vi lavede disse hveder i går (fandt opskriften i DCF's "Glutenfri - til hverdag og fest"). Der kom 1 ekstra æg i og 1 spsk GFG samt 1½ tsk ekstra kardemomme. De ser flotte ud og de smager sådan set fint når de er ristet - men de er meget bastante. Ville gerne have dem lette og luftige som rigtigt bagerbrød! Men er det overhovedet muligt med glutenfri mel?

    SvarSlet
  6. Hej Maja
    Tak fordi du deler dine bageforsøg :) Det er rigtig fint, så vi andre kan drage nytte af det, og vi kan se at man ikke skal fortvivle fordi man ikke lige har de samme ingredienser som i opskriften, dejligt at høre at de blev så gode :)
    Mvh Doris

    Hej Helle
    Hvor ærgeligt at de blev bastante :( Nu ved jeg ikke lige hvilken slags mel der er brugt i DCF's opskrift og hvor meget, men kan ihvertfald med overbevisning sige, at man sagtens kan bage luftigt brød og boller også med glutenfrit mel, om det lige bliver som rigtigt bagerbrød ved jeg ikke helt - de har jo nogle andre ovne med damp og diverse andre tilsætningsstoffer som vi andre ikke har, det kan også være svært med almindeligt mel at bage så luftigt som bageren. Men jeg synes ikke hvederne i denne opskrift er bastante. Det absolut vigtigste ved glutenfri bagning er at SPARE PÅ MELET, for ellers bliver det bastant og kan ikke hæve. Man må ikke forvente at dejen er lige som glutenholdig dej, det kan ikke lade sig gøre, dejen er klistrer og håndteres bedst ved at sætte boller mm på pladen med en ske dyppet i vand, eller ved at dyppe hænderne i vand mellem hver bolle. Læs evt mit indlæg om hvordan man får glutenfri dej til at lykkes: http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2011/09/hvordan-far-man-grdejen-til-at-lykkes.html.
    De bedste hilsner
    Doris

    SvarSlet
  7. Jeg lavet disse i dag, som kanel boller. Jeg satte kanel bollene tett sammen i et pai fat. Jeg vil si at det ikke var spesielt nemt aa lage kanelruller ut av deigen, den er ganske klissete, men at resultatet er fantastisk fluffy og mykt og godt. Jeg kommer til aa lage disse igjen!

    SvarSlet
  8. Hej.

    Min dej er ganske lind, er det meningen, jeg har lige lavet den efter opskriften, med doves mel, synes den ser rigtig tynd ud, men venter og ser efter hævningen, ellers bliver den til franskbrød :)

    *ELSKER dine opskrifter - TAK*

    Louise

    SvarSlet
  9. Jeg brugte også Doves mel (Plain white), og dejen blev en anelse for flydende. Kunne ikke rigtig forme bollerne, og det flød sammen til en stor plade, men det smagte susme godt ;)

    SvarSlet
  10. Ja denne opskrift virker bare hver gang.

    SvarSlet
  11. Jeg glæder mig til at lave disse igen i næste uge ��

    Mvh Lisa

    SvarSlet
  12. Skal bages igen i morgen. Vi har brugt denne opskrift i mange år. Det er bare de bedste hveder.
    Kh. Ann

    SvarSlet
  13. Jeg havde desværre kun 50g maizena i dag, men endte så med denne “melblanding”:

    50g maizena
    100g havregryn
    400g Finax rød

    Bollerne blev de bedste, jeg nogensinde har bagt!

    SvarSlet