lørdag den 14. januar 2012

Amerikanske bananmuffins, glutenfrie


Dette er en af de bedste muffinsopskrifter jeg endnu har prøvet. De bliver lækkert svampede, og kompakte, lige som en muffin skal være i min verden. Opskriften er fra Sarahskager.dk en fantastisk blog, som er en af mine favoritter. Der er rigtig mange spændende opskrifter, bl.a. også et par glutenfri. De fleste kageopskrifter er lige til at bage glutenfri, bare skift melet ud med glutenfrit, og jeg bruger altid samme mængde mel som angivet.


150 g mørk hakket chokolade (ikke for småt hakket)
250 g. blå og orange Finax blandet
1 spsk. bagepulver
1/2 tsk. salt
120 g. blødt smør
200 g. brun farin
2 æg
1 1/2 tsk. vanille
4 mosede modne bananer

Forvarm ovnen til 190 grader. Sigt mel, bagepulver og salt sammen i en skål. Pisk smør, sukker og vanille sammen i en anden skål – blandingen skal være jævn og cremet. Rør ét æg i blandingen ad gangen og tilføj de mosede bananer. Bland bananblandingen sammen med melblandingen og rør til melet er forsvundet – rør kortest mulig tid. Bland chokoladen i. Fyld dejen i muffinsformene, til ca. 1 cm fra kanten, og bag 20 – 25 minutter. 

10 kommentarer:

  1. Tror du det er muligt at lave opskriften uden banan? Og i så fald hvad ville du så udskifte det med? Jeg overvejede kartofler og fiber husk måske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Det tør jeg næsten ikke svare på, det må vist komme an på en prøve. Men det lyder da som en rimelig mulighed med kartofler, men tror egentlig ikke det er nødvendigt med fiber husk. Jeg ville nok også tilføje lidt vaniljesukker så, for bananerne giver jo rigtig meget smag. Pøj, pøj med forsøget, jeg vil rigtig gerne høre hvordan resultatet blev :)
      Mvh Doris

      Slet
  2. hvor mange muffins bliver der ca. til ? (: skal have bagt en 30 stykker (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Jeg mener den giver omkring 15 stk. så jeg tror en dobbeltportion vil passe perfekt. Held og lykke med projektet :)
      Mvh Doris

      Slet
  3. det er simpelhen de bedste Muffins der findes ... Super dejlige og bløde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Det glæder mig at høre, og ja de kan være vane dannende ;)
      Mvh Doris

      Slet
  4. Jeg bruger normalt rød finax, og er også det jeg har hjemme. Tror du det vil gøre den store forskel? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Nej det tror jeg ikke, ikke i kager mm. Der hvor jeg bestemt synes det gør en stor forskel er i gærdej, der er jeg stor tilhænger af den orange finax ;)
      Mvh Doris

      Slet
  5. hvad er orange og blå finax?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida
      Farverne henviser til den farve de forskellige kartoner med glutenfri mel fra Finax har. Rød og blå Finax er det jeg vil kalde fint glutenfri mel som jeg mest anvender til kage mm. De fungerer sådan set ens i bagværk, den eneste forskel er at den blå er laktosefri, det er den røde ikke. Den grønne er grovmel, og den orange er den jeg synes kommer tættest på almindeligt hvedemel, så den bruger jeg meget i gærdej mm. :)
      Mvh Doris

      Slet