søndag den 18. december 2011

Isbombe med tre slags is




Jeg har lige investeret i en ismaskine, så den skulle afprøves i dag. Og hold da op en isbombe jeg fik ud af de – super lækker. Jeg lavede de tre slags is over et
 par dage, så hvert lag kunne nå at fryse helt til inden det næste lag kom på. Jeg lavede bomben i en glas skål, hvilket jeg fortrød, da jeg havde de største problemer med at få den ud af skålen. Jeg måtte varme længe på skålen, med det resultat at isen var så smeltet på ydersiden, at da den endelig slap skålen, løb der is ud over det hele - øv. Så jeg vil foreslå at man laver den i en springform. Hvis man ikke har en ismaskine, må man lave hvert lag for sig, og lægge dem sammen når de hver især er frosset, da det er nødvendigt at røre i jordbærisen løbende mens den fryser til, da den ellers krystalliserer. Men ellers en nem dessert som ser fantastisk ud.

Til ca. 10 pers.
Pistacieis:
200 g pistaciemasse
4 æggeblommer(pasteuriserede)
5 dl piskefløde
50 g pistacienødder
50 g kold pistaciemasse

Pisk pistaciemasse og æggeblommer godt sammen så det bliver luftigt. Pisk fløden. Vend fløde og æggemassen sammen. Hak nødderne groft og lav små klatter af den kolde pistaciemasse med en teske, ca ½ tsk-fuld pr klat. Fordel nødder og pistacieklatter ud over ismassen, og vend ganske lidt rundt, så du ikke ødelægger de små pistacie bomber der vil lægge sig i isen. Hældes i en springform og fryses. Denne is skal du ikke røre i mens den nedfryses, den krystalliserer ikke. Du kan ikke lave denne is i ismaskinen, hvis du vil have pistaciebomberne, de vil blive rørt ud, men de kan evt. udelades.

Jordbæris:
400 g jordbær
4 dl piskefløde
100 g flormelis
4 æggeblommer(pasteuriserede)
Korn fra 1 vanillestang
Lidt sukker til at drysse bærrene

Drys jordbærene med et par skefulde sukker og lad dem trække en timestid. Mos dem herefter lidt med en gaffel. Pisk æggeblommer med flormelis og vanille, hvidt og skummende, ca 15 min. Tilsæt jordbær og vend rundt. Pisk fløden. Vend æggemassen i fløden. Hældes i springform og fryses. Rør i isen med jævne mellemrum, mens den fryser til.

Chokoladeis
3 æggeblommer(pasteuriserede)
40 g sukker
4 dl piskefløde
75 g groft hakkede hasselnødder
100 g mørk chokolade

Smelt chokoladen over vandbad. Pisk æggeblommer og sukker, hvidt og skummende, og rør den lunkne chokolademasse i. Pisk fløden og vend æggemassen i sammen med de hakkede nødder. Hæld i en springform og frys ned. Behøver heller ikke røres under nedfrysning.


Servering:
Læg de tre slags is sammen, og dæk hele isbomben med marcipan (hvis du har mod på det kan du selv rulle det ud, jeg valgte den nemme løsning og købte en færdig udrullet). Pynt med smeltet chokolade og friske bær. Jeg fandt desuden nogle tørrede jordbær i USA, som jeg smuldrede over.

Tips: Isbomben kan evt. lægges sammen med en lagkagebund eller en nøddebund mellem hvert lag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar