søndag den 18. december 2011

Farmors æbleskiver, glutenfrie

Ups jeg kom til at tage en bid


Jeg kan se at der er mange som efterspørger denne opskrift - og, ja - svigermors æbleskiver er også fantastisk gode, så jeg er i gavehumør idag, og derfor får I alligevel opskriften som nu ellers er at finde i vores jule bog
 
Jeg fandt dette link på hvordan man laver perfekt runde æbleskiver, det vil jeg anbefale dig at se inden du går i gang, så du har alt klar inden du skal til at bage æbleskiverne.




50 g gær
6 dl lunken mælk
6 æg
3 spsk.sukker
1 tsk.salt
3 tsk.vanillesukker
revet skal af 1 økologisk citron
350 g glutenfri mel (Schär mix B)
100 g margarine

Udrør gæren i den lunkne mælk. Del æggene. Bland mel, sukker, salt og vanille og pisk godt med æggeblommerne. Riv citronskal i, og pisk tilsidst mælkeblandingen i og pisk grundigt, så alle klumper er væk.
Stil dejen til hævning, tildækket, et lunt sted i ½ time.
Efter hævning piskes æggehviderne stive, og vendes forsigtigt i sammen med den smeltede, afkølede margarine.
Pensl æbleskivepanden med oliemargarine og bag æbleskiverne på den varme pande.

Tips: I sønderjylland tilsætter mange en tsk. sveskemos, det smager fantastisk godt. Serveres så med flormelis til.

Sveskemos:

200 g svesker
2½ dl vand
saft fra ½ citron
2 spsk sukker

Udblød sveskerne i vand i et par timer. Kog dem i udblødningsvandet med citronsaft ved svag varme i ca. ½ time. Tilsæt sukkeret og kog dem endnu et par min. Mos sveskerne med kogelagen i en foodprocesser eller blender til den fin ensartet mos


Kommentarer:


Matilde sagde ...




Super god opskrift! Jeg har bagt 200 idag, og de blev spist med fryd af alle!

14 kommentarer:

  1. Hej Matilde
    Ja de smager fuldstændig som "almindelige" æbleskiver:)Herhjemme forsvinder de også som dug for solen, når de bliver bagt:D
    Godt nytår
    Doris

    SvarSlet
  2. Hej Doris
    Hvilken Schär mel er det du bruger i denne opskrift?
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Jeg beklager meget, men kan ikke huske det, men vil næsten tro det er den til brød.
      Mvh Doris

      Slet
  3. Tror du de fungerer lige så godt med den røde Finax?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg spørg om det samme eller orange finax???

      Slet
    2. Hejsa. Ja jeg tror sagtens man kan bruge rød Finax, Semper mix eller fin mix og orange Finax, men med orange Finax skal du reducere mængden lidt, da der er fiber husk i den vil man altid skulle bruge en mindre mængde end af de andre typer jeg har nævnt, uanset hvilken opskrift vi snakker om ☺ Mvh Doris

      Slet
  4. Hej Doris..

    Tror du man kan bruge kærnemælk? Har lige bagt dem og de blev rigtig flotte, men savner kærnemælksmagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina
      Det tror jeg ikke umiddelbart at du kan, normalt når men bager dem med kærnemælk bruger man natron som hævemiddel. Men jeg har et link her på en opskrift som er med kærnemælk http://glutenfritunivers.blogspot.dk/2012/12/bleskiver-med-krnemlk-og-kardemomme.html#!/2012/12/bleskiver-med-krnemlk-og-kardemomme.html
      Mvh Doris

      Slet
  5. Vi er bare så glade for denne opskrift hos os. Vi tilsætter bare et helt finthakket æble også og det bliver super. Citronen undlader vi så, den smag kan Elly-Marie ikke lide. Men vil alle nyder hjemmelavede æbleskiver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Else Marie
      Hvor er det dejligt at høre, og tusind tak for dit tip med de revne æbler, det lyder bestemt også lækkert:)
      God jul til dig og din familie.
      Mvh Doris

      Slet
  6. Hejsa,
    Hvor mange bliver der ud af opskriften?
    Mvh Randi

    SvarSlet
  7. Hej Randi. Uha det har jeg godt nok aldrig talt, men der bliver altså temmelig mange. Mvh Doris

    SvarSlet
  8. Er helt ny ud i det glutenfrie, da sønnike på 6 år netop har fået "diagnosen". Så måske et dumt spg - kan disse fryses? I mit hoved ville det være nemmere hen over julen, at der altid er lidt til ham i fryseren. Mvh Michela

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa. Det kan man sagtens, jeg gør det selv hvert år så jeg har hen over hele julen, så ingen problem ☺ Mvh Doris

      Slet