torsdag den 8. december 2011

Chokoladesnitter, glutenfrie


300 g glutenfrit mel Rød Finax
1 lille spsk gfg
200 g blødt smør
150 g sukker
1 tsk vanillesukker
1 tsk bagepulver
1½ spsk kakao
1 æg
Æg til pensling
Sukker til drys

Hak smør og mel sammen og findel det til en grynet masse.
Bland sukker, vanillesukker, bagepulver og kakao og kom det i.
Pisk ægget sammen og hæld det i.
Ælt dejen ensartet og rul i 6 stænger, der lægges på plade med bagepapir.
De trykkes let flade, pensles med æg og drysses med sukker.
Bages på næstøverste rille i forvarmet ovn ved 200 grader i ca 12 min.
Når kagerne er taget ud af ovnen, skæres de i snitter på skrå.
Afkøles på rist og opbevares i en kagedåse



3 kommentarer:

  1. Hej Doris.

    Undskyld jeg måske spørger lidt dum, men er helt ny i glutenfri verden. Men hvad er gfg?? Vil bare så gerne bage disse her, men vil ikke give mig i kast med det før jeg lige er helt sikker på at det bliver rigtig :)

    Venlig hilsen
    Sandie Reisenhus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sandie
      Herinde findes der ingen dumme spørgsmål, glutenfri bagning er svært når man er ny i den verden, så spørg bare løs :)
      Gfg står for glutenfri gluten, og er et middel man kan tilsætte for at kompensere for den gluten=elasticitet man mangler i melet. Jeg bruger det ikke ret tit, da jeg ikke synes det gør nogen forskel, jeg bruger hellere fiber Husk, så man får fordelen af de ekstra fiber. Men lige netop i småkager som jo skal være sprøde dur fiber Husk ikke, så efter flere forsøg, blev disse småkager bedst med gg i dejen. Du kan købe det hos madtildig.dk.
      Mvh Doris

      Slet
  2. Hvor kan man købe Gfg ?

    SvarSlet