torsdag den 1. september 2011

Pandebrød, glutenfri

Jeg bruger denne opskrift meget, når vi er på sommerferie med båden, hvor jeg ikke har nogen fryser, og ikke altid har mulighed for at bage. Brødet smager super lækkert når det er frisk bagt, til morgenmad, eller til grillmad. Kan fint gemmes nogle dage, og varmes på panden, brødrister eller på grillen. Kan også fint fryses.


1 1/4 dl vand
1 dl letmælk
½ spsk fiber HUSK
1 æg
20 g sukker
250 g fint glutenfrit mel (f.eks. Finax rød og orange blandet)
50 g majsstivelse (Maizena)
50 g olie
20 g gær
½ tsk salt

Vand og mælk lunes til det er håndvarmt og hældes i en skålen. Gæren smuldres i og fiberhusk tilsættes. Blandingen piskes sammen, så der ingen klumper er og står i 5 minutter så fiberhusk gelerer. Olie, sukker, æg og salt tilsættes. Røres grundigt i hånden. Hæver tildækket i 30 minutter et lunt sted. Pensl en sliplet pande med olivenolie, og stil den på middel varme.
Hænderne smøres ind i olie inden dejen håndteres. Tag en klump på størrelse med en bolle, og tryk det flade med fingerne, mens du drejer det rundt, og form det til et fladt, ovalt, ca. ½ cm tykt, brød, læg det på panden, og glat det sidste ud der. Jeg former dem så jeg kan have to på panden ad gangen. Bag dem 3-4 min på hver side, til de er gyldne, og føles bagte.


1 kommentar:

  1. en håndfuld krydreurter i ville være godt. Så ligner de, de pandebrød jeg bagte før jeg fik konstateret Gluten allergi :)

    SvarSlet