tirsdag den 27. september 2011

Nannas morgenboller/fødselsdagsboller


Alletiders lette og luftige lyse boller fra Kirsten Danielsen Johansen.

Så fik jeg prøvet denne opskrift, og de blev super gode. Min veninde har været så sød at forære mig en pose Puratos mel(kan kun købes gennem en bager, de sælger ikke til private) så det har jeg brugt i denne opskrift, men det minder meget om Finax, blot har jeg kun brugt 500 g til opskriften. Men prøv jer frem alt efter hvilken type mel i bruger, det er i hvertfald vigtigt at man ikke bruger for meget mel, for så bliver de ikke lette og luftige, så hæld melet i lidt efter lidt mens i rører, og vurder om dejen lige akkurat kan holde sig i form til boller. Jeg var i humør til chokoladeboller, så jeg tilføjede 150 g chokoladeknapper - mums....

80 g flydende becel
½ l mælk
50 g gær
3 æg
1 dl sukker
½ tsk salt
2 spsk fiber Husk
2 tsk vanillesukker
ca. 600-800 g fint glutenfrit mel (vi bruger rød Finax, men andre meltyper kan vist godt bruges)

Becel og mælk lunes sammen, og gæren udrøres heri. Tilsæt 3 æg og rør godt. Tilsæt sukker, salt, fiber Husk og vanille og rør godt. Tilsæt mel og rør i røremaskinen i 10-15 min. Hæver i skålen i 30 min. Formes til boller og sættes på en bageplade med bagepapir. Gør hænderne våde med vand, så er det lettere at forme bollerne. Efterhæver ca. 15 min. Pensles med lidt æg og bages ved 175-200 grader(afhængig af ovnen) i 12-15 min.

22 kommentarer:

  1. Hej Doris

    Jeg venter spændt på, at se et billede af disse boller.

    SvarSlet
  2. Hej Lone
    Så kom der billed på:)
    Venlig hilsen
    Doris

    SvarSlet
  3. De er rigtig gode! Tak Doris.

    SvarSlet
  4. Hvilken anden type glutenfri ville du tænke var bedst at erstatte med? Jeg har problemet at jeg hverken tåler gluten eller laktose - så den røde finax kan jeg desværre ikke bruge.
    Indtil videre har jeg haft svært ved at få det til at lykkes sådan helt - men med en fødselsdag lige om hjørnet, vil jeg gerne bage nogle super gode fødselsdagsboller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Jeg vil anbefale dig at bruge den blå Finax den minder meget om den røde, men er mælkefri. Eller den orange Finax, som jeg personligt er meget glad for at bruge, det er den der minder mest om almindelig hvede mel. Du kan også lave nogle rigtig gode fødselsdagsboller ved at bruge min opskrift på hveder, http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2012/01/hveder-glutenfrie.html. Her erstatter du så også blot med blå istedet for rød Finax, og former bollerne til almindelige runde boller i stedet :)
      Mvh Doris

      Slet
  5. Halløjsa :) lyder som en spændende opskrift. Min kæreste har måske glutenallergi, så vi vil prøve at bage nogle glutenfri bolle rtil ham. Vi er dog ikke meget for sukker, så derfor vil jeg genre udelade sukker og vaniljesukker. Mængden af sukker er dog ret stor, så skal vel eerstatte det med noget andet?'

    Mvh. Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Jeg tror sagtens du kan skære kraftigt ned på sukker mængden, prøv med 2 spsk i stedet, eller brug sukrin i stedet for sukker, du kan også bruge et par spsk.fulde honning. Vaniljen kan du udelade eller bruge vaniljepulver eller vaniljeekstrakt i stedet. Ellers vil jeg foreslå dig en anden opskrift som jeg selv ofte har tilsat chokoladestykker - det smager rigtig god med kernerne og chokoladen sammen: http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2012/01/grovboller-plsebrd-og-franskhotdog.html
      Håber du kan bruge mit svar :)
      Mvh Doris

      Slet
  6. Kan det virkelig passe at der skal 2 spsk vanilie i? Er det ikke 2 tsk? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der står tsk vanillesukker i opskriften. :-)

      Slet
  7. Kan man bruge groft glutenfri mel istedte for rød finax? :)

    SvarSlet
  8. Tip til at få dem fint runde, sæt dem først med to skeer og derefter glat dem med vand på hænderne. Giv dem også gerne længere tid hævning første gang, de er så lækre og luftige. Det er SPSK vanille, de bliver lækre søde, men kan sagtens bruges med ost på alligevel :-) Tak for et dejligt site. Min nevø fik konstateret cølaki sidste år. Vil gerne servere flere ting for ham, når han kommer til fødselsdag hos vores piger, og der er altid noget lækkert at finde herinde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Det glæder mig meget at du synes om bloggen, og tak for tippet, så andre kan få glæde af dine erfaringer :)
      Mvh Doris

      Slet
  9. Spænderne opskrift :-)
    Skal til at prøve dem, tænke om de dur til at fryse ned? og hvis det er skal de så i mikrooven eller alm ovn? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      De kan sagtens fryses ned, det gør jeg med stort set alt jeg bager ;) Den nemmeste må at tø boller op på synes jeg er, at give dem ½-1 min. i microovnen til de er tøet op helt igennem og derefter på brødristeren på begge sider, så bliver de sprøde og lækre ;)
      Mvh Doris

      Slet
  10. Jeg har lige bagt dem til min datter, men det endte med at alle i huset spiste dem. Det er absolut nogen som vi bager igen. Jeg tilføjede dog 25g gær og blandede forskellige typer hvid mel samt 100 gram fuldkornsrismel. De er FANTASTISKE!!
    De skal klart bages igen til fødselsdag.

    SvarSlet
  11. Kan man bage dem med bagepulver?

    SvarSlet
  12. Hvor mange boller kommer der ud af opskriften?

    SvarSlet
  13. Hvor mange boller er der til?

    SvarSlet
  14. Jeg har bagt dem idag :) og jeg fik 16 halvstore boller ud af opskriften:) - De blev i øvrigt super gode, og der var en SKØN duft i hele huset ! kan klart anbefales

    SvarSlet
  15. Jeg har bagt dem idag :) og jeg fik 16 halvstore boller ud af opskriften:) - De blev i øvrigt super gode, og der var en SKØN duft i hele huset ! kan klart anbefales

    SvarSlet
  16. skal huskfiber altid blandes med vand

    SvarSlet
  17. Mine er gode men falder samen .... hvorfor mon ?

    SvarSlet