tirsdag den 27. september 2011

Glutenfrie morgenboller nemme og skønne


Denne spændende opskrift har jeg fået fra Bente Linde Hoppe
(ca. 20 stk.)
50 g gær
8 dl vand
4 spsk. olie
3 tsk salt
4 spsk FiberHusk
4 spsk sirup
600-800 g Finax glutenfri mel
160 g Finax glutenfri crispy flakes eller frugt müsli
100 solsikkekerner, hørfrø, rosiner, hakkede tørrede abrikoser eller andet

Opløs gæren i vandet, rør FiberHusk i, og lad blandingen trække i 10 min.
Tilsæt resten af ingredienserne. Melet tilsættes lidt efter lidt imens der røres, vurder om dejen lige akkurat kan holde formen som boller, og tilsæt ikke mere end absolut nødvendigt, så bliver bollerne tunge (gem lidt af melet til at drysse bordet med) og ælt i en røremaskine eller med hænderne i ca. 5 min.
Lad dejen hvile tildækket i skålen i 10 min.
Strø lidt mel på bordet. Form dejen til en pølse - ca. 7 cm i diameter. Del pølsen i 10-12 stykker og form dem til boller.
Læg bollerne på en bageplade med bagepapir. Dæk med bagepapir eller et stykke film og et viskestykke, og lad efterhæve ca. 40 min.
Pensl med æg og drys med Finax Crispy Flakes eller Müsli.
Bag midt i ovnen ved 250 grader i ca 12-15-min.

7 kommentarer:

  1. Hej Doris

    Hvornår får vi fornøjelsen af, at se et billede af bollerne? ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Som er der billed på :)
      Venlig hilsen
      Doris

      Slet
  2. Wow nogle lækre boller :)
    Vi brugte ca en dl mere vand og 600 g mel ca. Så puttede vi 40 g hasselnøddemel i og 60 g solsikke kerner. De er blevet så lækre luftige og fugtige og smager helt fantastisk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet Pernille :)
      Mvh Doris

      Slet
  3. Øv. De blev helt klæg indeni og brændte på toppen. Jeg har tjekket ovnen - termometeret indeni sagde 250 grader. Er det ikke lidt for meget varme? Jeg lavede også den fejl at jeg delte pølsen op i 12 stykker som der står...men fik nogle kæmpe boller ude af det. Jeg synes der burde stå 18-24 stykker...

    SvarSlet
  4. Hej
    Kan du huske hvilken Finax du brugte til disse boller? Resultatet vil afhænge en del (synes jeg) af hvilken type mel man bruger, og bollerne ser ret lækre ud, og jeg vil gerne have et ligeså flot og godt resultat som på billedet :-)...

    SvarSlet
  5. Hvilken finaxmel brugte du? 😊

    SvarSlet