tirsdag den 27. september 2011

Kartoffelbrød, gluten-/laktosefrit

Opskriften er fra Sandra Kristine Åbo Pedersen


50 g gær
2 tsk honning
6 dl vand
200 hirsegryn
200 boghvedekerner
100 g svesker
600 g søde kartofler(afkølede)
5 dl vand
200 g solsikkekerner
100 g hørfrø
100 g sesamfrø
50 g Husk
200 g boghvedemel
200 g kikærtemel
200 g majsmel
1 tsk fennikelfrø, knuste
2 tsk havsalt
lidt peber

1.  Lav surdej ved at røre gær og honning ud i vandet.
2.  Tilsæt derefter hirsegryn og boghvedekerner. Lad blandingen stå og gære et par døgn ved stuetemperatur.
3.  På anden-/tredjedagen blendes svesker og søde kartofler med vandet, hvorefter alle ingredienser blandes og røres grundigt sammen. Allerhelst 10-15 min i en røremaskine.
4.  Kom dejen i to 2-liters forme, smurt med en smule olie. Giv brødene 45 min i en 100 grader varm ovn, sæt så temperaturen op til 180 grader, og bag dem yderligere i 75 min. Pensl overfladen af brødene med en smule olie, når du skruer op for temperaturen. 

3 kommentarer:

  1. Skal der ikke Quinoa i et Quinoarugbrød?

    SvarSlet
  2. Hmm det sad jeg også lige og undrede mig over;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Ja det må i nok sige, det er da noget af en smutter. Jeg har lige skrevet med Sandra som jeg har opskriften fra, hun er simpelthen kommet til at sende mig den forkerte opskrift. Jeg beklager fejlen, jeg har heller ikke selv lagt mærke til det, så den bliver fra i dag omdøbt til Kartoffelbrød i stedet ;)
      Mvh Doris

      Slet